Een typische VR workout game (bijv. Beat Saber, Dance Central, Holofit FitXR,...) biedt je meestal "per ongeluk" een hoeveelheid lichaamsbeweging. In veel gevallen heb je niet door dat je eigenlijk aan het sporten bent, omdat de uitdagingen leuk zijn. Soms merk je de intensiteit wel, omdat de training te moeilijk is voor jouw fitnessniveau; of het kan te gemakkelijk zijn en saai worden.
Een groepje studenten van de opleiding Digital Arts & entertainment gaat hiermee aan de slag. De studenten werkten een VR workout game uit die kan gekoppeld worden aan een een app. Via die app kan de coach in-game ingrijpen en de workout intensiever of rustiger maken.
Volgende aanpassingen zijn mogelijk:
- De snelheid van het spel aanpassen (het moeilijker of makkelijker maken voor de speler)
- Andere oefeningen of hindernissen toevoegen (het moeilijker maken)
- Het spel beƫindigen (een gedwongen game-over)
Gamification-elementen (immersieve omgeving, uitdagingen, levels, scores, bonuspunten...) zijn ook belangrijk om de speler te motiveren: De studenten ontwikkelen een workoutgame die mensen doet vergeten dat ze eigenlijk aan het sporten zijn. Een workoutgame moet een fantastisch avontuur zijn dat de speler voortdurend aanmoedigt om verder te verkennen en zichzelf te overtreffen om zijn fitnessdoelen te bereiken. Wij zijn alvast enthousiast over het resultaat.
Om deze game te spelen heb je een Oculus questbril nodig. Een bijkomende feature zijn de extra weights die je controller zwaarder maken. Wil je Sensei VR eens komen testen? Kom dan zeker langs in onze Sportscube for Active Gaming.