Ook binnen de fitness-sector doet de digitale transformatie zijn intrede onder de vorm van allerlei digitale innovaties zoals de mogelijkheid om de bewegingen van sporters te gaan tracken, gamification elementen toe te voegen en realtime feedback te geven. Het iPlay project brengt deze trends naar een hoger niveau via de ontwikkeling van een interactief sportplatform. De uiteindelijke demonstrator garandeert full body high quality bewegingsdetectie. Hierdoor krijgt de sporter feedback die het engagement tijdens de fitnessbeleving verhoogt.
De Endless Runner game is een eerste prototype dat door Howest werd ontwikkeld waarbij de speler virtueel door een bos loopt door ter plaatse te lopen en de knieën hoog te heffen. Op het parcours moeten allerlei obstakels ontweken worden en moeten de nodige risico’s worden genomen om pick-ups te vangen en zo een topscore neer te zetten. Hoe sneller je het parcours vervolledigt, hoe beter je score! Deze versie van het spel werd reeds uitgebreid getest bij sporters en niet-sporters en de spelervaring werd als zeer positief beoordeeld. De opstelling bestaat uit proxy technologie voor de uiteindelijke demonstrator en maakt gebruik van wand- en vloerprojectie en HTC Vive trackers.
iPlay valt binnen het imec.icon onderzoeksprogramma. Binnen dit project werkt een consortium van industriële partners en kennisinstellingen gedurende 2 jaar samen om vraaggedreven onderzoek te voeren dat leidt tot innovatie op het vlak van hardware en
software. Het iPlay consortium bestaat uit volgende partners: Barco, DAE Studios, Rs Scan, Recreational Systems Europe, FaBeR (KU Leuven), iMinds, IPI (UGent), Digital Arts & Entertainment (Howest) en Sport & Bewegen (Howest).