Op vraag van Kristof Demey van UGent-Victoris gaf Charlotte een presentatie voor studenten Lichamelijke Opvoeding over gamification, exergames en esport.
De presentatie startte met een toelichting over gamification, het toepassen van spelelementen in niet-spelsituaties. De voordelen van gamification voor motivatie, engagement en plezier werden besproken. Studenten kregen concrete voorbeelden te zien van hoe gamification kan worden toegepast in de praktijk, zoals het gebruik van puntensystemen, badges en leaderboards om sportieve activiteiten te stimuleren.
Vervolgens werd dieper ingegaan op exergames, videogames die lichaamsbeweging vereisen. Verschillende types exergames werden besproken, alsook de gezondheidsvoordelen en de doelgroepen die er baat bij kunnen hebben. Studenten kregen tal van voorbeelden van exergames.
Ten slotte werd de wereld van esports belicht, competitieve videogames die op professioneel niveau worden gespeeld. Het verschil met gamification en exergames werd besproken, alsook de economische waarde van de sector en de kansen voor esports in de sportsector.